Matematycznie uzdolnione dzieci: diagnoza, wspomaganie rozwoju
i edukacja

 

Koncepcję i program studiów opracowała

E. Gruszczyk-Kolczyńska przy współpracy z J. A. Jelinkiem,

E. Zielińską, E. Swobodą, M. Kupisiewicz i S. Domoradzkim

Charakterystyka: studia podyplomowe są przeznaczone dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, pedagogów szkolnych z terenu miasta Krakowa . Są to studia podyplomowe z zakresu diagnozy rozpoznawania uzdolnień matematycznych u dzieci, wspomagania ich w rozwoju umysłowym i prowadzenia edukacji matematycznej
w przedszkolu i w klasach I-III. W trakcie studiów słuchacze uczą się, jak organizować
ten proces tak, aby równie wspaniałe osiągnięcia były udziałem dzieci wolniej rozwijających się, dzieci o przeciętnych możliwościach i dzieci uzdolnionych matematycznie. Rozszerzenie kompetencji zawodowych w wymiarze tych studiów podyplomowych oznacza stabilizację
w zawodzie nauczyciela przedszkola i nauczania początkowego. Pomoże też nauczycielom w staraniu się o stanowisko pedagoga szkolnego lub specjalisty w poradni psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i młodzieży.

Cele kształcenia: Studia podyplomowe przygotowują nauczycieli przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pedagogów szkolnych, pedagogów i psychologów pracujących
w poradniach dla dzieci i młodzieży oraz w uzasadnionych przypadkach rodziców dzieci uzdolnionych matematycznie, zakresy:

  • problemy dzieci uzdolnionych matematycznie: cechy umysłu uzdolnionych dzieci, szacunkowe dane liczby uzdolnionych starszych uczniów oraz przedszkolaków
    i młodszych uczniów, przyczyny źle układających się losów szkolnych uzdolnionych matematycznie dzieci, skutki zaniedbywania wspomagania rozwoju umysłowego uzdolnionych dzieci w okresach krytycznych (wrażliwych), sposoby rozwijania uzdolnień matematycznych dzieci w naszym systemie edukacji;
  • diagnostyczne rozpoznawanie uzdolnień matematycznych u dzieci (nauczycielska diagnoza), interpretowanie wyników diagnozy i formułowanie wniosków zmieniających na lepsze losy starszych przedszkolaków i młodszych uczniów
    (o słabszych i przeciętnych możliwościach umysłowych oraz uzdolnionych i wybitnie uzdolnionych);
  • wspomaganie dzieci w rozwoju umysłowym tak, aby mogły odnosić sukcesy
    w edukacji matematycznej w przedszkolu, w pierwszych i następnych latach szkolnej edukacji
    (operacyjne rozumowanie na poziomie konkretnym w zakresie koniecznym do skutecznego uczenia się matematyki, kształtowanie zdolności
    do precyzyjnego rozumowania w sytuacjach trudnych emocjonalnie, gdy nie wszystko przebiega zgodnie z oczekiwaniem dzieci);
  • psychologiczne, pedagogiczne i matematyczne uwarunkowania kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych w edukacji domowej, przedszkolnej
    i szkolnej
    : skuteczne kierowania procesem uczenia się dzieci, korzystanie
    z psychologicznych i pedagogicznych modeli kształtowania się wiadomości
    i umiejętności we wszystkich zakresach matematycznego kształcenia dzieci w domu, w przedszkolu i w szkole;
  • prowadzenia edukacji matematycznej w domu, w przedszkolu i w szkole (klasy I-III), z uwzględnieniem różnic indywidualnych dzieci w rozwoju umysłowym (w tym dzieci uzdolnionych matematycznie) we wszystkich obszarach matematycznego kształcenia w domu, w przedszkolu i w szkole;
  • konstruowanie edukacyjnych programów autorskich wspomagania rozwoju umysłowego i edukacji matematycznej dzieci, z uwzględnieniem potrzeb
    i możliwości umysłowych dzieci uzdolnionych matematycznie (reguły konstruowania takich programów dla przedszkoli i klas początkowych, analiza krytyczna istniejących programów i samodzielne konstruowanie autorskiego programu);
  • ważniejsze reguły wspierania w rozwoju umysłowym i edukacji dzieci uzdolnionych matematycznie: dopasowanie procesu matematycznego kształcenia
    do potrzeb i możliwości intelektualnych dzieci, wspomaganie dzieci
    w coraz precyzyjniejszym rozumowaniu operacyjnym (w sensie J. Piageta), dążenie do skutecznego porozumiewania się z dziećmi, otulanie ciepłymi emocjami procesu uczenia się, rozwijanie odporności emocjonalnej i łagodnego znoszenia stresów, wspomaganie dzieci w szacowaniu;
  • ustalenie efektywności edukacyjnej autorskiego programu na podstawie sprawdzenia poziomu wiadomości i umiejętności matematycznych dzieci,
    które były objęte innowacją i realizowały autorski program edukacji matematycznej
    w przedszkolu i w kolejnych latach edukacji szkolnej (grupy eksperymentalne
    i kontrolne);
  • organizowanie środowiska wspierającego rozwój i edukację dzieci uzdolnionych matematycznie (rodzice, nauczyciele realizujący innowację w przedszkolu
    i w klasach I-III oraz nauczyciele matematyki, którzy będą prowadzili edukację matematyczną od klasy IV wzwyż), umiejętności organizowania wydarzeń pedagogicznych, w trakcie których dzieci mogą prezentować swoje wiadomości
    i umiejętności matematyczne (zajęcia pokazowe dla rodziców, konkursy i olimpiady matematyczne itd.).

Studia przygotowują do organizowania i prowadzenia edukacji matematycznej
w formie innowacji pedagogicznej w przedszkolach i w szkołach
.

Czas trwania: 2 semestry

Terminy zajęć: wybrane terminy: w piątki od godz. 13.00 do 20 oraz w soboty od 8.00
do 19.30.

Opłaty: 1600 zł za semestr

Istnieje możliwość otrzymania zwrotu części kosztów związanych z realizowanym przez nauczycieli doskonaleniem zawodowym zgodnie z regulaminem określającym zasady udzielania dofinansowania do opłat (czesnego) za kształcenie o którym mówi  Zarządzenie nr 742/2016   Prezydenta Miasta Krakowa z 29 marca 2016 r.  Więcej informacji na stronie:

http://www.bip.krakow.pl//zarzadzenia/2016/742/X19UUF9fU1dROU1USmtZamMwTTJVdE5HUmtNQzAwTmpoakxXRmhPVEF0TWpFeE16RXhNelE0T0RsaQ==/ZPMK_2016_ws._doskonalenia_zawodowego_nauczycieli_regulamin_zalacznik_Nr_2.doc.pdf

Rekrutacja


 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej polityce prywatności.