Strona główna dr hab. Beata Bigaj-Zwonek prof. AIK


dr hab. Beata Bigaj-Zwonek prof. AIK

Beata Bigaj-Zwonek (w twórczości artystycznej Beata Bigaj): malarka i graficzka.  Jest profesorem nadzwyczajnym Akademii Ignatianum w Krakowie, w której pełni funkcję Dyrektora Instytutu Kulturoznawstwa oraz Kierownika Katedry Estetyki i Wiedzy o Sztuce. 

Studiowała w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (dyplom w Pracowni Litografii w 1997 r.) . W 2005 roku uzyskała stopień doktora sztuk plastycznych za pracę doktorską pt. Figura i odniesienie, a w 2012 roku - stopień doktora habilitowanego sztuk plastycznych w dyscyplinie sztuki piękne za pracę pt. Sub-realizm. Obrazowanie wobec człowieka.   

Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Międzynarodowego Stowarzyszenia Focus-Europa. Współtworzyła Stowarzyszenie Artystów Kontrapost (2001 - 2018). W roku 1994 roku otrzymała stypendium kanadyjskiej fundacji The Elizabeth Greenshields Foundation. W 2008 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska". Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2017 r. Swoje obrazy prezentowała na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, w Polsce i za granicą. 

W pracy naukowej skupia się na problemach warsztatu artystycznego i doświadczeniach procesu twórczego, interesuje ją sztuka figuratywna i zaangażowana, a także przemiany artystyczne początków XX wieku i twórczość ekspresjonistyczna.  

Wybrane wystawy indywidualne: No need to understand, Galeria „U Jezuitów” w Poznaniu (2020); Bunt versus pollice verso, Miejska Galeria Sztuki w Częstochowie (2018); Płonące niebo, BWA Piła (2018); Ukłucie, Otwarta Pracownia, Kraków (2016); Więzi, BWA Galeria Sanocka (2014); Nahe, Galeria B1, Berlin (2014); Sub-realizm. Obrazowanie wobec człowieka, Galeria Garbary 48, Poznań (2011); Outsiderzy, BWA, Rzeszów (2010); Idol/ wokół tematu, Galeria Pryzmat, Kraków (2010); Postać, Miejska Galeria Sztuki w Łodzi (2008); Zbudowani, Galeria Lufcik, Warszawa (2007).  

Wybrane wystawy zbiorowe w galeriach i muzeach: Ateny: Frissiras Museum; Galeria Taller Gravura w Máladze;  Genua: Museum Kunst & Arte Sant’Agostino; Galeria Arka w Wilnie;  Art Gallery Pentimento, Sofia; Rafael Mihaylov Gallery, Veliko Tarnovo, Bułgaria; Zamek Plassenburg w Kulmbach; Muzeum Narodowe w Krakowie; Galeria Nautilus w Krakowie,; Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. 

Wybrane publikacje: 

The Body as a Machine in the Works of Soviet Artists of the 1920s and 30s, “Kultura i edukacja” 2019; Religious Motifs in Polish Contemporary Art Using the Crucifixion: An Outline of the Problem, “Perspektywy Kultury” 2020; Demon i ekspresja w twórczości Michaiła Wrubla. Zarys problemu z odniesieniem do polskiej kultury artystycznej, w: „Czarownice, czarownicy, czary: studia kulturoznawcze i psychologiczne", red. A. Anczyk, Akademia Ignatianum w Krakowie 2020; Studia anatomiczne jako temat i wyzwanie w sztuce. Historyczny zarys ilustracji anatomicznych i współczesne nawiązania, „The Polish Journal of the Arts and Culture. New Series” 2020; Nieprzewidywalny dukt pędzla. Materia a dzieło malarskie. Szkic, w: „Terra culturae. Obszary, transfery, recepcje kultury, studia oraz szkice o kulturze i historii”, red. Ł. Burkiewicz, Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, 2018; Tragedia wyrażona klasyczną figurą. Motyw piety w sztuce współczesnej, w: „Anatomia strachu. Strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze”, red. B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, Wydawnictwo Ignatianum, Kraków 2017; Zwrot figuratywny: realistyczne tendencje we współczesnym malarstwie polskim, w: „Przemiany: w kręgu kultury polskiej XX i XXI wieku”, red. M. Stankiewicz-Kopeć, I. Kaczmarzyk, Akademia Ignatianum: Wydawnictwo WAM, Kraków 2016.