Strona główna dr Maria Szcześniak


dr Maria Szcześniak

 

e-mail: maria.szczesniak@ignatianum.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-3050-6374

 

Ukończyła historię sztuki oraz ochronę dóbr kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim. Stopień doktora uzyskała w Akademii Ignatianum w Krakowie. Ukończyła podyplomowe studia dla tłumaczy literatury na wydziale filologicznym UJ. Odbyła staż w Benedyktyńskim  Instytucie Kultury „Chronić dobro”. Pełniła funkcję sekretarza czasopisma naukowego „Perspektywy Kultury”. Praktyczną wiedzę muzealniczą zdobywała pracując w krakowskich instytucjach kultury i biorąc udział w licznych projektach wystawienniczych, m.in.: „Litwo, Ojczyzno moja… Adam Mickiewicz i jego poemat Pan Tadeusz”, organizowanym w Pałacu Wielkich Książąt Litewskich w Wilnie.

 

Obszar badań

·       historia sztuki ze szczególnym uwzględnieniem sztuki sakralnej – wraz z jej zapleczem teologicznym

·       kształtowanie się formuł obrazowych na przestrzeni wieków (zagadnienia związane z ikonografią) 

·       muzeologia polska i zagraniczna – teoria i praktyka funkcjonowania instytucji

 

Najważniejsze publikacje  

- M. Szcześniak, Wizerunek Boga Ojca według przesłania s. Eugenii Ravasio w kontekście tradycji ikonograficznej. Studium kulturoznawcze, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2023.

- Pietà Pontorma a całościowy program malarski kaplicy Capponich w kościele S. Felicità we Florencji, „Perspektywy Kultury” 15 (2)/2016, s. 155-170.

- Złoto jako środek artystycznego wyrazu a doświadczenie Boga, [w:] B. Bigaj-Zwonek, B. Hryszko, S. Góra (red.), Sztuka - wartość - sacrum. Księga Jubileuszowa dedykowana Profesorowi P. Taranczewskiemu z ok. 75. urodzin, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie i Wydawnictwo WAM 2016, s. 205-218.

- Realizm w sztuce bizantyjskiej na przykładzie scen Komunii Marii Egipcjanki, [w:] J. Kołat, A. Świerczek, S. Wyszogrodzka (red.), Innowacje w kulturze na przestrzeni wieków, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie i Wydawnictwo WAM 2016, s. 29-44.

- Występowanie i znaczenie terminu aula od antyku greckiego do czasów Konstantyna Wielkiego, „Christianitas Antiqua” 6/2014, s. 34-39.

- Przedstawienia Komunii św. Onufrego w zachodnioruskim malarstwie ikonowym, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 34/2014, s. 321-333.