Strona główna Instytut Filozofii - Aktualności Katedry Katedra Filozofii Współczesnej
Katedra Filozofii Współczesnej
ROK AKADEMICKI 2020/2021
POK. 518
STANOWISKO | PRACOWNIK | KONTAKT | KONTO ORCID |
Kierownik: | dr hab. Piotr Sikora, prof. AIK | piotr.sikora@ignatianum.edu.pl | https://orcid.org/0000-0003-1214-8494 |
Adiunkt: | dr Robert Grzywacz SJ | robert.grzywacz@ignatianum.edu.pl | https://orcid.org/0000-0001-8353-6238 |
Adiunkt: | dr Piotr Janik SJ | piotr.janik@ignatianum.edu.pl | https://orcid.org/0000-0001-6528-0996 |
Adiunkt: | dr Celina Kisiel-Dorohinicka | celina.dorohinicka@ignatianum.edu.pl | https://orcid.org/0000-0001-9248-5102 |
Adiunkt: | dr Magdalena Kozak | magdalena.kozak@ignatianum.edu.pl | https://orcid.org/0000-0002-2549-8007 |
Katedrę Filozofii Współczesnej tworzy zespół filozofów, którzy inspirując się metodologicznymi osiągnięciami współczesnych szkół filozoficznych - fenomenologicznej, hermeneutycznej, egzystencjalnej, dialogicznej i analitycznej - prowadzą namysł nad rodzącymi się współcześnie problemami filozoficznymi.
Ważnym założeniem prowadzonych w naszym zespole badań jest uznanie, że filozofowanie zyskuje na jakości, gdy te - tak różne - podejścia i perspektywy spotykają się ze sobą w dialogicznej i krytycznej konfrontacji. Za istotny aspekt filozofowania uważamy także twórcze zakorzenienie w filozoficznej myśli dawnych mistrzów. W tym kontekście bliska jest nam wizja starożytnych: filozofii jako ćwiczenia duchowego, powiązania myślenia z egzystencjalnym zaangażowaniem.
Konieczność metafilozoficznej samoświadomości stanowi powód i rację do badań nad samą filozofią współczesną. Obecnie w naszej katedrze dominują badania nad fenomenologią francuską, ale w pewnym zakresie prowadzone są także nad analityczną filozofią świadomości, myślą hermeneutyczną, zwłaszcza P. Ricouera, dialogikami (m. in. Levinas, Tischner) czy egzystencjalistami (Heidegger).
Do głównych problemów, nad którymi toczy się nasz namysł, należą: doświadczenie metafizyczne i etyczne; zastosowania antropologii hermeneutycznej w obszarach granicznych między normą a patologią; kwestie jaźni i świadomości. Ważne miejsce w naszym myśleniu zajmuje problematyka Boga i religii widziana w kontekście kondycji człowieka współczesnego: pytań jakie sobie stawia, zwłaszcza zaś pytań o siebie samego, doświadczając swojej czasowości i skończoności, ale także otwarcia na wymiar transcendentny, absolutny. Duża część wymienionych wyżej zagadnień łączy się w tworzącym się aktualnie projekcie badawczym nad mistyczną przemianą świadomości.