Strona główna Międzynarodowy projekt „Laboratorium dla dzieci na rzecz zrównoważonego rozwoju” jako przykład dobrych praktyk


29.10.2024

Międzynarodowy projekt „Laboratorium dla dzieci na rzecz zrównoważonego rozwoju” jako przykład dobrych praktyk


Fundacja Ignatianum zakończyła realizację projektu, który był dofinasowany ze środków europejskich w ramach programu Erasmus Plus. Projekt: Kids Lab for Sustainability (nr: 2021-1-PL01-KA220-SCH-000034345) rozpoczął się 1.10. 2022 i zakończył 30.06.2024. Był realizowany przez pięć organizacji z czterech państw: z Polski (Fundacja Ignatianum), Włoch (Fondazione Politecnico di Milano i LUMSA), Hiszpanii (UIC) i Irlandii (DCU). Kierownikiem projektu była dr hab. Barbara Surma, prof. UIK, koordynatorem merytorycznym Dorota Zdybel, a członkami były: Irena Pulak, Irmina Rostek, Martyna Szczotka i Katarzyna Szewczuk, pracownicy naukowo-dydaktyczni Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie.

W ocenie końcowej podkreślono, że cele i założenia projektu zostały osiągnięte oraz doceniono jego dodaną wartość edukacyjną.

Celem projektu było podniesienie jakości programów ECEC (wczesnej edukacji) poprzez zaoferowanie innowacyjnego programu nauczania „STEAM outdoor education for sustainability” tworząc powiązania między dwoma krytycznymi wyzwaniami wskazanymi w dokumentach UE: zrównoważonym rozwojem jako źródłem treści programowych i STEAM jako metodologią nauczania i uczenia się.

ECEC ma kluczowe znaczenie dla realizacji pierwszej zasady europejskiego filaru praw socjalnych (2021): sprawiedliwego dostępu do wysokiej jakości edukacji i uczenia się przez całe życie dla wszystkich. Jednym z najważniejszych celów edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej jest rozwijanie intelektualnych predyspozycji dzieci do nauki. W przypadku małych dzieci skłonność tę można uznać za wrodzoną, bowiem przedszkolaki mają tendencję do eksplorowania swojego otoczenia, próbują nadać sens światu, dotykają, wąchają, rozbierają rzeczy na części, aby zobaczyć, co jest w środku, zadają liczne pytania, próbując zrozumieć, jak i dlaczego świat działa.

Niestety wiele przedszkoli w Europie koncentruje się zbytnio na formalnych aspektach nauczania czytania, pisania, liczenia, zamiast wspierać dyspozycje dzieci do uczenia się. W związku z tym w projekcie „KidsLab4Sustainability” zwrócono uwagę na holistyczną strategię opartą na STEAM, czyli dociekaniu, rozwiązywaniu złożonych, interdyscyplinarnych, rzeczywistych problemów w kontekście, który ma znaczenie dla dzieci oraz edukację outdoorową. Propozycje zajęć dla dzieci zostały opracowane w odniesieniu do trzech filarów zrównoważonego rozwoju: środowiskowego, społecznego i ekonomicznego. Każdy zainteresowany nauczyciel/wychowawca znajdzie w „Repozytorium” kompendium zasobów, scenariuszy zajęć i ścieżek edukacyjnych wraz z opisem metodycznym, które znajdują się na stronie projektu https://kidslab4sustainability.eu/ oraz na platformie rezultatów Erasmus https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2021-1-PL01-KA220-SCH-000034345

W ramach projektu opracowano kurs online w czterech językach dostępnych na platformie navoica.pl

ENG https://navoica.pl/courses/course-v1:UniwersytetIgnatianumwKrakowie+KIDSLABEN02+2024_en_1/about

POL https://navoica.pl/courses/course-v1:UniwersytetIgnatianumwKrakowie+KIDSLAB1+2024_1/about

ITA https://navoica.pl/courses/course-v1:Uniwersytet_Ignatianum_w_Krakowie+KIDSLAB_IT_1+2024_it_1/course/

ESP https://navoica.pl/courses/course-v1:Uniwersytet_Ignatianum_w_Krakowie+KIDSLAB_ES_1+2024_es_1/course/

Wypracowane przez partnerów rezultaty zostały oznaczone jako przykład dobrych praktyk.

Wszystkim, którzy współpracowali w realizacji tego projektu, prezesowi Fundacji Ignatianum Tomaszowi Konturkowi, członkom polskiego zespołu projektowego, wspólnocie uczącej się, a w szczególności studentkom i studentom pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej UIK, Kołu naukowemu Sigittarius, nauczycielkom z Przedszkola Miejskiego nr 10 w Jaworznie, Przedszkola Integracyjnego w Skalbmierzu im. Marii Montessori, Niepublicznego Przedszkola Świętej Klary w Krakowie, Przedszkola „Radosna Chatka” w Krakowie

 

Dziękujemy

W imieniu zespołu projektowego KidsLab4Sustainability

Barbara Surma