Nauczyciel i Szkoła 1 (57) 2015


 

Szanowni Państwo, Odbiorcy i Sympatycy naszego Półrocznika,

oddajemy do Waszych rąk numer 1 (57) naszego Czasopisma, przypadający w cyklu wydawniczym na rok 2015. Treść tego numeru wydaję się być znacznie zrównoważoną merytorycznie, ale i spójną w działaniach naukowych na rzecz edukacji, oświaty i wychowania.

I ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE

W tym dziale Czytelnik odnajdzie sześć tekstów godnych polecenia.

Dorota Luber w swoim opracowaniu ,,Kardynał August Hlond w trosce o wychowanie młodych pokoleń’’- podjęła zagadnienia, wychowania w kontekście myśli chrześcijańskiej Kardynała, którego pedagogika zawiera wiele elementów uniwersalnych, takich jak: miłość normy i zasady moralne.

Jan Łysek ,,Radykalizm w wychowaniu’’ stwierdza, że kryzys wartości w wychowaniu i autorytetów oraz relatywizm warunkują sens refleksji pedagogicznej dotyczącej konieczności radykalizmu w wychowaniu. Potrzeba radykalizmu w wychowaniu uzasadniona jest również tym, że coraz bardziej powszechne stają się następujące zagrożenia: relatywizm moralny, kulturowy, permisywizm, sekularyzacja i antyklerykalizm.

Agnieszka Kaczor ,,Trudność w określeniu przedmiotu badań w opracowaniu procedury badawczej przez doktorantów’’ skupia uwagę Czytelnika na przedmiocie badań pedagogiki, wątpliwościach i trudnościach początkującego badacza rzeczywistości pedagogicznej. Tekst poparty bogatym zestawem bibliograficznym.

Katarzyna Rabsztyn w artykule podjęła problem edukacji na poziomie wyższym osób z niedosłuchem. Analizie poddaje rozwiązania zastosowane przez Katolicki Uniwersytet Lubelski mające umożliwić i ułatwić studiowanie wspomnianej grupie. Nawiązuje do doświadczeń amerykańskich z rangi najdłuższej tradycji szkolnictwa wyższego osób głuchych i niedosłyszących w USA.

Gotowość do realizowania edukacji inkluzyjnej przez nauczycieli w szkołach ogólnodostępnych stanowi treść rozważań Beaty Skotnickiej, która prezentuje ogólne normy koncepcji gotowości nauczycieli do podjęcia pracy z dzieckiem niepełnosprawnym. Definiuje pojęcia: gotowość, integracji społecznej, edukacji inkluzyjnej, kompetencji nauczycieli i ich postawy.

Joanna Trzaskalik Udział rodziców w terapii logopedycznej dziecka z dysleksją stwierdza, że sukces terapeutyczny dziecka wiąże się z uczestnictwem rodziców w codziennej i systematycznej terapii dziecka z wadą wymowy. Udział rodziców w terapii logopedycznej wymaga ich wiedzy i rozumienia problemu językowego dziecka oraz świadomości wpływu, jaki maja na przebieg i czas trwania terapii, a także na zaangażowanie i motywację swojego dziecka.

II KOMUNIKATY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ

Monika Szczygieł, Krzysztof Cipora Wiedza przyszłych nauczycieli na temat efektu oczekiwań. Autorzy stwierdzają, że celem niniejszego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie, jaką wiedzę o efekcie samospełniającej się przepowiedni posiadają przyszli nauczyciele. Badania przeprowadzono wśród studentów pedagogiki I i II roku.

W artykule Michała Bąkowicza, Ewy Kotnis zatytułowany: Aktywność rekreacyjna podejmowana w rodzinie w czasie wolnym przeanalizowano sposób wykorzystania czasu wolnego oraz formy rekreacji podejmowanej w gronie rodziny. Materiał badawczy stanowili uczniowie klas piątych i ich rodzice.

Artykuł Justyny Wrzochul-Stawinogi zatytułowany: Odpowiedzialne przygotowanie uczniów do dążenia do sukcesu w edukacji wczesnoszkolnejpodejmuje problematykę kształcenia do sukcesu w szkole. Tekst podejmuje problematykę sukcesu toksycznego oraz zdrowego sukcesu, wskazując na różnice, które go definiują i wartościują.

Danuta Jankowska Agresywne zachowanie dzieci w codziennym życiu szkolnym rozważania te skupia na słowach raniących drugiego człowieka, agresji w białych rękawiczkach, czyli o szkolnym wykluczeniu.

Helena Marzec Stosunek rodziców do przekleństw i wulgaryzmów u dzieci. Autorka dogłębnie analizuje terminologię związaną z tymi pojęciami występującymi w tytule. Bogaty i bardzo ciekawy jest materiał empiryczny do analizy, którego Czytelnika odsyłamy.

Anastazja Wilczkowska w swoim artykule skupiła uwagę na systemie muzyczno-rytmicznym wychowania dzieci w przedszkolu i klasach wczesnoszkolnym opracowanym przez szwajcarskiego kompozytora i pedagoga E. Dalcroze’a.

Edward Wilczkowski, Władysław Pasicznik rozpatrują organizację i treść wychowania fizycznego uczniów szkół: podstawowych, gimnazjalnych i licealnych. Omówiono głównie tendencje w modernizacji systemu wychowania fizycznego uczniów w kontekście reformowania edukacji szkolnej na Ukrainie.

Eugeniusz Szymik Przełamywanie barier w studiowaniu w Rybnickim Uniwersytecie Trzeciego Wieku przybliża Czytelnikowi różne formy aktywności osób starszych, podkreślając sens ustawicznego kształcenia seniorów oraz zasadność funkcjonowania UTW.

Monika Kupiec prezentuje w swoim artykule wyniki badań dotyczące nauczycieli języka polskiego i uczniów klasy IV w rzeczywistości aktualnych zmian- między kompetencjami a oczekiwaniami w pokonaniu progu.

III DOŚWIADCZENIA I PROPZOYCJE NAUKOWO-METODYCZNE

Na tę cześć opracowań wpłynęło i zostało pozytywnie zrecenzowanych pięć tekstów.

Natalia Cieślar O potrzebie i możliwości rozwijania myślenia przez analogie w edukacji matematycznej w klasach I-VI. Artykuł pokazuje różne przykłady wykorzystania analogii poza zorganizowaną działalnością szkolną, wyjaśnia specyfikę wnioskowania przez analogię.

Bogda Urbanek Wpływ sprawdzianów zewnętrznych na jakość kształcenia podejmuje temat pierwszego egzaminu zewnętrznego z jakim styka się polski uczeń.

Agnieszka Wilczewska Zajęcia z Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w opinii studentów stwierdza, że jednym z zadań współczesnego nauczyciela jest nauczanie dzieci takich umiejętności, jak indywidualność oraz poczucie wspólnoty. Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sberborne (MRR) służy pomocą w takim zakresie.

Kamila Jakubczyk w artykule zatytułowanym: Rola i zadania współczesnej profilaktyki- przyczynek do budowania szkolnych programów profilaktycznych omawia dostępne w literaturze podmiotu definicje profilaktyki, ze szczególnym uwzględnieniem jej poziomów. Charakteryzuje rodzaje programów profilaktycznych, zróżnicowanych ze względu na prowadzone działania oraz wiek odbiorców.

Piotr Kowolik zaprezentował szkic teoretycznych odnoszący się do literatury dziecięcej, która ma wpływ na kształcenie osobowości dziecka przedszkolnego.

IV RECENZJE I SPRAWOZDANIA

Zamieszczono następujące recenzje:

-D. Luber- J. Sprutta, B. Słomczewska-Molnar Sztuka i wychowanie

-D. Luber- U.Kontny, H.Jaskólecki (red.) Ekologiczne konteksty warunków życia i ich uwarunkowania

-M.Cholewiński- K.Duraj-Nowakowa, Pisarstwo naukowe.Między rzemiosłem a sztuką

- U.Słyk- M.Kisiel, Wielorakie przestrzenie muzyki w edukacji i wychowaniu dziecka w młodszym wieku szkolnym

-E.Szymiki- K.Witerska, Drama. Przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach

- P.Kowolik- M.Kupisiewicz, Słownik pedagogiki specjalnej

-P.Kowolik- A.Jaworska, Leksykon resocjalizacji

V SYLWETKI PEDAGOGÓW

Piotr Kowolik ukazał sylwetkę profesora zw. dr hab. Edwarda Wilczkowskiego w 80 rocznicę urodzin i 60lecie pracy zawodowej

 

Recenzję wydawniczą opracowała dr hab. Ewa Szadzińska.

 

Sądzę zatem, że poszczególne teksty zaprezentowane na kartach tego numeru stanowią meritum półrocznika, okażą się inspiracją nie tylko do przemyśleń, ale i do dalszych poszukiwań naukowych naszych Czytelników, przyczyniając się do rozwoju, nie tylko w aspekcie osobowościowym, ale i szerzej pojętnym, naukowym i zawodowym.

 

 

Mysłowice, czerwiec 2015r.

Redakcja ,,Nauczyciela i Szkoły’’