Nauczyciel i Szkoła 2 (56) 2014

Nauczyciel i Szkoła 2 (56) 2014

 

Zapraszamy naszych czytelników do sięgnięcia do nr 2 (56)2014 roku półrocznika pedagogicznego

,,Nauczyciel i Szkoła’’

I. ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE

Numer ten otwiera tekst Piotra Pawła Barczyka zatytułowany: ,,O kulturowej orientacji w pedagogice XXI wieku. Autor zwraca uwagę na problem kultury i edukacji, które powinny stać się, w perspektywie najbliższych lat, podstawą budowania wspólnego europejskiego dziedzictwa (s.17-24).

 

Artykuł Tatiany Senko - ,,Relacje matki z dziećmi i charakterystyka ich zachowań obobowościowych’’ dotyczy problemu relacji pomiędzy matką a dziećmi – synem i córką. Typowy tekst naukowo-badawczy (rozważania teoretyczne, część metodologiczna, badawcza poparta analizą statystyczną) (s.25-48).

Natalia Tokarewa z Krzywego Rogu z Ukrainy pisze o ,,Wsparciu psychologiczno-pedagogicznym młodzieży w ramach procesu edukacyjnego” . Teoretycznie uzasadnia znaczenie komunikacji interpersonalnej w procesie komunikacji młodzieży oraz przedstawiono wyniki analizy konstruktów osobowościowych odporności i asertywności jako strategicznego wektora konstruktywnej formacji osobowościowej młodzieży w niestabilnych warunkach (s.49-60)

,,Aspekty metodyczne rozwoju kreatywności przyszłych pedagogów’’ to tytuł tekstu Autorki Świetlany Ustimenko z Uniwersytetu w Krzywym Rogu na Ukrainie. Definiuje kreatywność i teoretyczne podejścia do tego pojęcia i jego struktury. Całość uzupełniają wyniki badań własnych (s.61-72).

Katarzyna Szymczyk pisze o: ,,Instytucji rodziny zastępczej- jednej z form opieki nad dzieckiem osieroconym w Polsce międzywojennej na przykładzie Piotrkowa Trybunalskiego’’. Zawiera wiele zastosowań tabelarycznych z tego okresu oraz bogatą bibliografię (źródła archiwalne) (s.73-93).

,,Zwyczaje żaków w Polsce’’ poddaje analizie Justyna Spruta. Życie studentów w dawnej Polsce wydawało się bardzo barwne i bogate w zwyczaje (s.95-106).

Urszula Dornowska pisze o: ,,Niezależnym uczeniu się jako elemencie modelu kształcenia usamodzielniającego dziecko’’ gdzie chodzi o usamodzielnienie poznawcze dziecka, stopniowe przekazywanie mu odpowiedzialności za własne uczenie się i rozwój. Tekst zawiera oprócz wywiadów teoretycznych, praktyczne wskazówki dotyczące strategii i technik dydaktycznych służących niezależnemu uczeniu się. (s.107-125)

,,Kompetencje zawodowe nauczyciela wychowania fizycznego w Polsce’’ stanowią treść opracowania Władimira Pasiecznika. Autor zaprezentował główne koncepcje polskich naukowców w sprawie kompetencji tej grupy zawodowej. (s.127-136)

Anastazja Wilczkowska swoje rozważania zatytułowała: ,,Wychowanie muzyczne w systemie edukacji szkolnej Ukrainy’’. Dokonała diagnozy współczesnego stanu teorii i praktyki wychowania muzycznego uczniów klas I-VIII szkół ogólnokształcących Ukrainy. (s.137-148)

Autorzy artykułu: ,,Związek pedagogiki z psychologią w twórczości pedagogicznej prof. Bogdana Suchodolskiego’’ – Kazimierz M.Czarnecki i Piotr Kowolik wybrali z bogatego dorobku naukowego do analizy sześć prac. Z tych prac wynotowali 131 cytatów zawierających twierdzenia, myśli i wiedzę psychologiczną, ściśle powiązaną z analizowanymi i opisanymi problemami pedagogicznymi. (s.149-157)

Justyna Wrzochul-Stawinoga swój tekst: ,,Bliżej Europy: Rozwijanie kluczowych kompetencji edukacyjnych jako priorytetowe zadanie współczesnego przedszkola i szkoły’’

Traktuje o roli i znaczeniu kompetencji kluczowych w nauczaniu i uczeniu proponując Czytelnikowi sposób ich właściwej interpretacji z perspektywy potrzeb uczenia i zadań współczesnego nauczyciela. (s.159-168)

Jan Łysek wiodącym motywem swojego artykułu: ,,Wychowanie obywatelskie w szkole’’ uczyniły słowa, że jest ono niezwykle istotne w procesie tworzenia społeczeństwa obywatelskiego. (s.169-180)

,,Nauczycielskie widmo prekariatu’’ –Maria Januszewska-Warych poświęciła nowej niebezpiecznej kategorii społecznej, jaką jest prekariat, w kontekście losów polskiego nauczycielstwa. (s.181-193)

Roman Vitko pisze o: ,, Małżeństwie i duchowności rodzinnej’’. W czasach dzisiejszych instytucja małżeństwa i rodziny jest bardzo zagrożona. Przedstawiono podstawowe pojęcia duchowności, człowieka powołanego do służby i do doskonałości. Duchowność rodzinna znaczy służyć, pomagać sobie nawzajem, poświęcać się, żyć życiem sakramentalnym, wypełniając swoje obowiązki i pudowanie relacji. (s.195-207)

Paul Hager ze Szwajcarii dokonał prezentacji- ,,Kryminologii w walce z patologiami społecznymi’’. (s.209-216)

Całość pierwszej części ,,Nauczyciela i Szkoły’’ zamyka trzecia część opracowania Angeliki Barczyk-Nessel i Dariusza Nessel- ,,Reintegracja społeczna i zawodowa bezdomnych. Działania pomocowe’’. Istotnym środkiem przeciwdziałania bezdomności jest szerzenie tolerancji wobec osób bezdomnych oraz upowszechnienie potrzeby niesienia im właściwej pomocy. (s.217-228)

II. KOMUNIKATY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ

,,Wykorzystaniu metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi przedszkolnymi’’ pisze Helena Marzec koncentrując głównie na rozwijaniu sfery emocjonalno-społecznej oraz świadomości samego siebie i innych osób za pomocą ruchu. (s.231-251)

Karol Kowalczuk w swoim artykule skupił uwagę odbiorców na ,,World of Tanks- między zabawą a nauką’’ ponieważ widzi potrzebę i konieczność wyboru nowoczesnych metod dydaktycznych, które będą przemawiały do uczniów. (s.253-261)

,,Specyfika i uwarunkowanie edukacji skazanych (na przykładzie Zakładu Karnego w Jastrzębiu Zdroju)’’ stanowi główny nurt rozważań Adama Bernerta. (s.263-272)

III. DOŚWIADCZENIA I PROPOZYCJE NAUKOWO-METODYCZNE

W tej części prezentujemy cztery opracowania autorskie.

Angelika Barczyk-Nessel, Andrzej Kotłowski- ,,Wybrane formy rehabilitacji edukacyjnej uczniów upośledzonych umysłowo na przykładzie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (SOSW) w Będzinie’’. Formy te dotyczą dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Poza przeglądem teoretycznym Autorzy zawarli egzemplifikację różnych technik rehabilitacyjnych w Ośrodku. (s.275-286)

Wybrane zagadnienia dotyczące kontroli i oceny procesów kształcenia i wychowania to opracowanie Bogdana Urbanka- ,,Ocenianie rozpoznawaniem postępów uczniów wobec wymagań edukacyjnych’’, w którym podjął próbę ilościowo- jakościowego określenia postępów, jakie czynią uczniowie w nauce i wychowaniu, wyrażania efektowności procesu dydaktyczno- wychowawczego i wpływu ewaluacji na jakość edukacji szkolnej. (s.287-302)

Eugeniusz Szymik- ,,Świętość niegdyś i dzisiaj. Czy święty może być idolem współczesnej młodzieży?’’. Autorowi artykułu chodziło o okres adolescencji młodzieży w XXI stuleciu. Jego tematyka opiera się na analizie zjawiska w aspekcie pedagogicznym. (s.303-310)

Michał Pielka- ,,Matematyka a pedagogika- meandry sztuki origami’’. Zamiarem Autora było ukazanie jednej z płaszczyzn współpracy pedagogiki z matematyką, czyli wykorzystanie orgiami w arteterapii i edukacji matematycznej. (s.311-319)

IV. RECENZJE I SPRAWOZDANIA

Recenzje napisali:

• Piotr Kowolik- Kobiety w przestrzeni polityki społecznej wobec rodziny. Aspekty

edukacyjne. Elżbieta Górnikowska-Zwolak (red.)

• Piotr Kowolik- Mazurek Dąbrowskiego i Oda do radości. Geneza i znaczenie (Maria

Januszewska-Warych i Antol Bodanko)

• Piotr Kowolik- Szkoła Rydzyńska. Dzieło życia Tadeusza Łopuszańskiego. Edyta

Żebrowska, Dorota Giebułtowicz (red.)

• Piotr Kowolik- Wychowanie muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół Polski

(aspekt historyczny- monografia) Anastazja Wilczkowska

• Piotr Kowolik- Szkoła w oczekiwaniu uczniów, rodziców i nauczycieli. Leszek Pawelski

i Bogdan Urbanek

• Ewa Kumik- Muzyka w logopedii. Teoria, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden

cel (Ditta Baczała, Jacek J.Błeszyński) (red.)

• Dorota Luber- Wymiar formalny i aksjologiczny w praktyce edukacyjnej. A.Głowala,

M.Kamińska, M.Szymańska i L.Tomaszewska (red.)

• Piotr P.Barczyk- Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych w niepublicznych

szkołach podstawowych (Zuzanna Zbróg)

• Alojzy Suchanek, Kapitoly z historie nӗmecké hudebni kultury v Ostravӗ 1860-1945,

reflexe (Karel Steimetz, Jan Mazurek, Hanna Kubesov)

• Dorota Luber- Tradycje i współczesność edukacji mysłowickiej (pod red. Mirosława

Wójcika)

Sprawozdania napisali:

• Ewa Kumik z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu: Konteksty kształcenia

muzycznego

• Gabriela Paprotna z Ogólnoposlkiej Konferencji Naukowej pt. Edukacja wobec zmian

cywilizacyjnych.

V. SYLWETKI PEDAGOGÓW

• Piotr Kowolik opublikował sylwetkę Bronisława Urbana (1942-2014)- mistrza polskiej

pedagogiki resocjalizacyjnej

• Krystyna Duraj-Nowakowa ukazała sylwetkę o Profesorze Ludwiku Grzebieniowi SJ-

uczonego nauczyciela akademickiego i Współorganizatora fundamentów Akademii

Ignatianum

• Maria Kempa zaprezentowała Laudację na cześć prof. Tadeusza Aleksandra z okazji

przyznania nagrody Złotego Laura Nauki ,,Sapere Aude’’ Górnośląskiej Wyższej

Szkoły Pedagogicznej w Mysłowicach.

 

 

Przyjemnej lektury życzą:

Sekretarz Redakcji i Redaktor Naczelny

 

 

Mysłowice, dn. 07.09.2014