Strona główna Uczelnia Filia AIK Czasopismo naukowe Nauczyciel i Szkoła PÓŁROCZNIK (do końca 2016 r.) Spis numerów Rok 2014 Nauczyciel i Szkoła 2 (56) 2014
Nauczyciel i Szkoła 2 (56) 2014
Nauczyciel i Szkoła 2 (56) 2014
Zapraszamy naszych czytelników do sięgnięcia do nr 2 (56)2014 roku półrocznika pedagogicznego
,,Nauczyciel i Szkoła’’
I. ROZPRAWY I ARTYKUŁY NAUKOWE
Numer ten otwiera tekst Piotra Pawła Barczyka zatytułowany: ,,O kulturowej orientacji w pedagogice XXI wieku. Autor zwraca uwagę na problem kultury i edukacji, które powinny stać się, w perspektywie najbliższych lat, podstawą budowania wspólnego europejskiego dziedzictwa (s.17-24).
Artykuł Tatiany Senko - ,,Relacje matki z dziećmi i charakterystyka ich zachowań obobowościowych’’ dotyczy problemu relacji pomiędzy matką a dziećmi – synem i córką. Typowy tekst naukowo-badawczy (rozważania teoretyczne, część metodologiczna, badawcza poparta analizą statystyczną) (s.25-48).
Natalia Tokarewa z Krzywego Rogu z Ukrainy pisze o ,,Wsparciu psychologiczno-pedagogicznym młodzieży w ramach procesu edukacyjnego” . Teoretycznie uzasadnia znaczenie komunikacji interpersonalnej w procesie komunikacji młodzieży oraz przedstawiono wyniki analizy konstruktów osobowościowych odporności i asertywności jako strategicznego wektora konstruktywnej formacji osobowościowej młodzieży w niestabilnych warunkach (s.49-60)
,,Aspekty metodyczne rozwoju kreatywności przyszłych pedagogów’’ to tytuł tekstu Autorki Świetlany Ustimenko z Uniwersytetu w Krzywym Rogu na Ukrainie. Definiuje kreatywność i teoretyczne podejścia do tego pojęcia i jego struktury. Całość uzupełniają wyniki badań własnych (s.61-72).
Katarzyna Szymczyk pisze o: ,,Instytucji rodziny zastępczej- jednej z form opieki nad dzieckiem osieroconym w Polsce międzywojennej na przykładzie Piotrkowa Trybunalskiego’’. Zawiera wiele zastosowań tabelarycznych z tego okresu oraz bogatą bibliografię (źródła archiwalne) (s.73-93).
,,Zwyczaje żaków w Polsce’’ poddaje analizie Justyna Spruta. Życie studentów w dawnej Polsce wydawało się bardzo barwne i bogate w zwyczaje (s.95-106).
Urszula Dornowska pisze o: ,,Niezależnym uczeniu się jako elemencie modelu kształcenia usamodzielniającego dziecko’’ gdzie chodzi o usamodzielnienie poznawcze dziecka, stopniowe przekazywanie mu odpowiedzialności za własne uczenie się i rozwój. Tekst zawiera oprócz wywiadów teoretycznych, praktyczne wskazówki dotyczące strategii i technik dydaktycznych służących niezależnemu uczeniu się. (s.107-125)
,,Kompetencje zawodowe nauczyciela wychowania fizycznego w Polsce’’ stanowią treść opracowania Władimira Pasiecznika. Autor zaprezentował główne koncepcje polskich naukowców w sprawie kompetencji tej grupy zawodowej. (s.127-136)
Anastazja Wilczkowska swoje rozważania zatytułowała: ,,Wychowanie muzyczne w systemie edukacji szkolnej Ukrainy’’. Dokonała diagnozy współczesnego stanu teorii i praktyki wychowania muzycznego uczniów klas I-VIII szkół ogólnokształcących Ukrainy. (s.137-148)
Autorzy artykułu: ,,Związek pedagogiki z psychologią w twórczości pedagogicznej prof. Bogdana Suchodolskiego’’ – Kazimierz M.Czarnecki i Piotr Kowolik wybrali z bogatego dorobku naukowego do analizy sześć prac. Z tych prac wynotowali 131 cytatów zawierających twierdzenia, myśli i wiedzę psychologiczną, ściśle powiązaną z analizowanymi i opisanymi problemami pedagogicznymi. (s.149-157)
Justyna Wrzochul-Stawinoga swój tekst: ,,Bliżej Europy: Rozwijanie kluczowych kompetencji edukacyjnych jako priorytetowe zadanie współczesnego przedszkola i szkoły’’
Traktuje o roli i znaczeniu kompetencji kluczowych w nauczaniu i uczeniu proponując Czytelnikowi sposób ich właściwej interpretacji z perspektywy potrzeb uczenia i zadań współczesnego nauczyciela. (s.159-168)
Jan Łysek wiodącym motywem swojego artykułu: ,,Wychowanie obywatelskie w szkole’’ uczyniły słowa, że jest ono niezwykle istotne w procesie tworzenia społeczeństwa obywatelskiego. (s.169-180)
,,Nauczycielskie widmo prekariatu’’ –Maria Januszewska-Warych poświęciła nowej niebezpiecznej kategorii społecznej, jaką jest prekariat, w kontekście losów polskiego nauczycielstwa. (s.181-193)
Roman Vitko pisze o: ,, Małżeństwie i duchowności rodzinnej’’. W czasach dzisiejszych instytucja małżeństwa i rodziny jest bardzo zagrożona. Przedstawiono podstawowe pojęcia duchowności, człowieka powołanego do służby i do doskonałości. Duchowność rodzinna znaczy służyć, pomagać sobie nawzajem, poświęcać się, żyć życiem sakramentalnym, wypełniając swoje obowiązki i pudowanie relacji. (s.195-207)
Paul Hager ze Szwajcarii dokonał prezentacji- ,,Kryminologii w walce z patologiami społecznymi’’. (s.209-216)
Całość pierwszej części ,,Nauczyciela i Szkoły’’ zamyka trzecia część opracowania Angeliki Barczyk-Nessel i Dariusza Nessel- ,,Reintegracja społeczna i zawodowa bezdomnych. Działania pomocowe’’. Istotnym środkiem przeciwdziałania bezdomności jest szerzenie tolerancji wobec osób bezdomnych oraz upowszechnienie potrzeby niesienia im właściwej pomocy. (s.217-228)
II. KOMUNIKATY I SPRAWOZDANIA Z BADAŃ
O ,,Wykorzystaniu metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi przedszkolnymi’’ pisze Helena Marzec koncentrując głównie na rozwijaniu sfery emocjonalno-społecznej oraz świadomości samego siebie i innych osób za pomocą ruchu. (s.231-251)
Karol Kowalczuk w swoim artykule skupił uwagę odbiorców na ,,World of Tanks- między zabawą a nauką’’ ponieważ widzi potrzebę i konieczność wyboru nowoczesnych metod dydaktycznych, które będą przemawiały do uczniów. (s.253-261)
,,Specyfika i uwarunkowanie edukacji skazanych (na przykładzie Zakładu Karnego w Jastrzębiu Zdroju)’’ stanowi główny nurt rozważań Adama Bernerta. (s.263-272)
III. DOŚWIADCZENIA I PROPOZYCJE NAUKOWO-METODYCZNE
W tej części prezentujemy cztery opracowania autorskie.
Angelika Barczyk-Nessel, Andrzej Kotłowski- ,,Wybrane formy rehabilitacji edukacyjnej uczniów upośledzonych umysłowo na przykładzie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego (SOSW) w Będzinie’’. Formy te dotyczą dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i autyzmem. Poza przeglądem teoretycznym Autorzy zawarli egzemplifikację różnych technik rehabilitacyjnych w Ośrodku. (s.275-286)
Wybrane zagadnienia dotyczące kontroli i oceny procesów kształcenia i wychowania to opracowanie Bogdana Urbanka- ,,Ocenianie rozpoznawaniem postępów uczniów wobec wymagań edukacyjnych’’, w którym podjął próbę ilościowo- jakościowego określenia postępów, jakie czynią uczniowie w nauce i wychowaniu, wyrażania efektowności procesu dydaktyczno- wychowawczego i wpływu ewaluacji na jakość edukacji szkolnej. (s.287-302)
Eugeniusz Szymik- ,,Świętość niegdyś i dzisiaj. Czy święty może być idolem współczesnej młodzieży?’’. Autorowi artykułu chodziło o okres adolescencji młodzieży w XXI stuleciu. Jego tematyka opiera się na analizie zjawiska w aspekcie pedagogicznym. (s.303-310)
Michał Pielka- ,,Matematyka a pedagogika- meandry sztuki origami’’. Zamiarem Autora było ukazanie jednej z płaszczyzn współpracy pedagogiki z matematyką, czyli wykorzystanie orgiami w arteterapii i edukacji matematycznej. (s.311-319)
IV. RECENZJE I SPRAWOZDANIA
Recenzje napisali:
• Piotr Kowolik- Kobiety w przestrzeni polityki społecznej wobec rodziny. Aspekty
edukacyjne. Elżbieta Górnikowska-Zwolak (red.)
• Piotr Kowolik- Mazurek Dąbrowskiego i Oda do radości. Geneza i znaczenie (Maria
Januszewska-Warych i Antol Bodanko)
• Piotr Kowolik- Szkoła Rydzyńska. Dzieło życia Tadeusza Łopuszańskiego. Edyta
Żebrowska, Dorota Giebułtowicz (red.)
• Piotr Kowolik- Wychowanie muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół Polski
(aspekt historyczny- monografia) Anastazja Wilczkowska
• Piotr Kowolik- Szkoła w oczekiwaniu uczniów, rodziców i nauczycieli. Leszek Pawelski
i Bogdan Urbanek
• Ewa Kumik- Muzyka w logopedii. Teoria, wspomaganie, wsparcie – trzy drogi, jeden
cel (Ditta Baczała, Jacek J.Błeszyński) (red.)
• Dorota Luber- Wymiar formalny i aksjologiczny w praktyce edukacyjnej. A.Głowala,
M.Kamińska, M.Szymańska i L.Tomaszewska (red.)
• Piotr P.Barczyk- Identyfikowanie i zaspokajanie potrzeb społecznych w niepublicznych
szkołach podstawowych (Zuzanna Zbróg)
• Alojzy Suchanek, Kapitoly z historie nӗmecké hudebni kultury v Ostravӗ 1860-1945,
reflexe (Karel Steimetz, Jan Mazurek, Hanna Kubesov)
• Dorota Luber- Tradycje i współczesność edukacji mysłowickiej (pod red. Mirosława
Wójcika)
Sprawozdania napisali:
• Ewa Kumik z III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z cyklu: Konteksty kształcenia
muzycznego
• Gabriela Paprotna z Ogólnoposlkiej Konferencji Naukowej pt. Edukacja wobec zmian
cywilizacyjnych.
V. SYLWETKI PEDAGOGÓW
• Piotr Kowolik opublikował sylwetkę Bronisława Urbana (1942-2014)- mistrza polskiej
pedagogiki resocjalizacyjnej
• Krystyna Duraj-Nowakowa ukazała sylwetkę o Profesorze Ludwiku Grzebieniowi SJ-
uczonego nauczyciela akademickiego i Współorganizatora fundamentów Akademii
Ignatianum
• Maria Kempa zaprezentowała Laudację na cześć prof. Tadeusza Aleksandra z okazji
przyznania nagrody Złotego Laura Nauki ,,Sapere Aude’’ Górnośląskiej Wyższej
Szkoły Pedagogicznej w Mysłowicach.
Przyjemnej lektury życzą:
Sekretarz Redakcji i Redaktor Naczelny
Mysłowice, dn. 07.09.2014