Strona główna Uczelnia Projekty Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego
Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego
Rodzaj projektu: Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu
Tytuł Projektu: Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego
Okres realizacji: 24 m
Kwota wnioskowana: 112 849,36 zł
Organizator: Centrum Etyki Chrześcijańskiej im ks. Tadeusza Ślipko SJ, Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
Współorganizator: Instytut Filozofii Uniwersytetu (wcześniej Akademii) Ignatianum w Krakowie
Zasięg projektu: ogólnopolski
Opis projektu
Projekt "Popularyzacja i promocja chrześcijańskiego kapitału etycznego" jest odpowiedzią na potrzebę przystępnego i atrakcyjnego upowszechniania chrześcijańskiej refleksji etycznej (która posiada wielu wybitnych przedstawicieli także w Polsce) oraz ukazania przydatności wiedzy etycznej w refleksji nad współczesnymi problemami, a także w podejmowaniu przemyślanych i uzasadnionych wyborów moralnych. Kapitał etyczny jest tutaj rozumiany jako pewien zbiór zasad, norm, reguł praktycznego postępowania związany z określoną tradycją kulturową. Chrześcijański kapitał etyczny jest natomiast oparty na uniwersalnych wartościach etycznych, prawie naturalnym i sprawnościach moralnych (cnotach).
Projekt ma na celu promocję i popularyzację kapitału etycznego przede wszystkim (choć nie wyłącznie) wśród nauczycieli szkół podstawowych i średnich. Jest to wpływowa grupa osób, która może zapewnić szersze oddziaływanie projektu, gdyż ma duży udział w wychowaniu i kształceniu młodego pokolenia Polaków. Według decyzji MEiN od 1 września 2022r. etyka stanie się obowiązkowym przedmiotem w szkołach, co wymaga wzrostu świadomości tego, czym jest etyka i co oferuje współczesnemu człowiekowi wśród szerokiego grona nauczycieli. Chodzi o upowszechnienie kapitału etycznego wśród nauczycieli w postaci nie tylko wiedzy o osiągnięciach i rezultatach badań, ale także poprzez rozwijanie praktycznych umiejętności i kompetencji etycznych głównie nauczycieli, a poprzez nauczycieli także uczniów realizujących edukację na różnych poziomach kształcenia. Budowanie kapitału etycznego w młodym pokoleniu jest zorientowane na przyszłość. Dotyczy formowania społeczeństwa obywatelskiego, które inspirowane wartościami etycznymi będzie mogło podejmować odpowiedzialne i dalekowzroczne wybory oraz realizować w sposób moralnie właściwy zróżnicowane zadania w obszarze życia indywidualnego, rodzinnego i państwowego. Internalizacja kapitału etycznego związanego z własną tradycją kulturową może dokonać się poprzez uprzystępnienie i upowszechnienie aktualnej etycznej wiedzy i umiejętności właśnie w środowisku nauczycieli. Proponowany projekt ma na celu popularyzację, promocję i upowszechnianie najnowszych badań etycznych, w szczególności realizowanych w tradycji etyki chrześcijańskiej, które dotykają tych spraw, o które bardzo często pytają młodzi ludzie. Projekt ma ukazać także przydatność etyki w życiu codziennym i publicznym. Zostanie to zrealizowane przy pomocy ekspertów z różnych dyscyplin naukowych powiązanych z problematyką etyczną, którzy popularyzując badania etyczne będą upowszechniać kapitał etyczny wypracowany w społeczności akademickiej.
W ramach projektu popularyzacja wiedzy etycznej będzie realizowana za pomocą różnorakich środków, przede wszystkim środków wykorzystujących nowe technologie. Zapewni to atrakcyjną formę przekazu treści. W ciągu dwóch lat planuje się przeprowadzenie 8 jednodniowych warsztatów, 8 webinarów, przygotowanych zostanie 24 około 15 minutowych podcastów, 8 około 15 minutowych filmów, stworzona zostanie strona internetowa, która będzie zawierać materiały tekstowe i multimedialne. Uruchomione zostaną także media społecznościowe: profil na Facebooku oraz Twitterze.
Skład komitetu organizacyjnego
Dr hab. Piotr Duchliński prof. UIK - Uniwersytet Ignatianum w Krakowie (Kierownik Projektu)
Prof. dr hab. Piotr Mazur - Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
Dr Jacek Poznański - Uniwersytet Ignatianum w Krakowie
Podcasty
Cykl: Chrześcijański Kapitał Etyczny w pracy nauczyciela
Podcasty nr 1: Filozofia wychowania w praktyce nauczyciela etyki
Podcast nr 2: O kryzysie kultury
Podcast nr 3: Współczesne obrazy człowieka
Podcast nr 4: Młodzi w sidłach kultury
Podcast nr 5: Co począć z pluralizmem...
Podcast nr 6: Krytyczne myślenie w etyce
Podcast nr 7: Dlaczego warto żyć... o suicydologii
Podcast nr 8: Etyka chrześcijańska a kryzys chrześciaństwa
Podcast nr 9: Etyka w kulturze emocjonalizmu
Podcast nr 10: O sumieniu
Podcast nr 11: O etyce nauki i etyce badań naukowych
Podcast nr 12: O nauczanie etyki w szkole
Podcast nr 13: Etyka chrześcijańska i kryzys autorytetu
Podcast nr 14: O etyce seksualnej
Podcast nr 15: Edukacja seksualna - ujęcie holistyczne
Podcast nr 16: Montessori i etyka
Podcast nr 17: O dialogu w etyce
Podcast 18: O zdrowiu psychicznym z punktu widzenia psychologii i etyki
Podcast 19: O etyce z młodzieżą. Jak nauczać, by być skutecznym?
Podcast 20: Polityka a wartości chrześcijańskie
Podcast 21: Biznes i wartości chrześcijańskie
Podcast 22: Gry wirtualne a etyka chrześcijańska
Podcast 23: Kultura klasyczna a chrześcijaństwo
Podcast: Jak odczytywać etykę chrześcijańską
Webinaria
Cykl: Chrześcijański Kapitał Etyczny w pracy nauczyciela
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi materiałami audiowizualnymi z Projektu Promocja Chrześcijańskiego Kapitału Etycznego. Rozpoczynamy cykl ośmiu webinariów poświęconych problematyce różnych zagadnień etycznych, które mogą być poruszane przez nauczycieli w szkołach. Pierwszy webinar w wykonaniu prof. Piotra Duchlińskiego, Kierownika Katedry Etyki w Instytucie Filozofii UIK, podejmuje refleksję nad naturą etyki, pracą etyków, a także skupia się na problemach przekazywania wiedzy etycznej młodym ludziom. Webinar jest pewną inspiracją. Prowokuje do dyskusji i przemyśleń.
Webinar nr 1: O Etyce, etykach i nauczaniu etyki w szkole
Webinar nr 2: Bioetyka w szkole
Webinar nr 3: Czym jest sumienie
Webinar nr 4: Współczesne wyzwania moralne
Webinar nr 5: Czy etyka powinna ograniczać wolność badań naukowych?
Webinar nr 6: Neurobiologiczne podstawy sumienia.
Webinar nr 7: Etyczne dylematy cyfrowej edukacji
Webinar nr 8: Etyka w szkole średniej. Aktualności i wyzwania
Filmiki promocyjne
- Jak mówić o chrześcijańskim kapitale etycznym w XXI wieku?
- Jak uczyć etyki? Zaproszenie do dyskusji
- Argumentacja w etyce - jak oceniać argumenty w sporach etycznych?
- Etyka ulepszania człowieka. Lepszy uczeń, lepszy nauczyciel?
- Rozwój nauki potrzebuje społeczeństwa świadomego jej etycznych wyborów
- O dialogu w etyce
- Sztuczna (nie)inteligencja. O wyzwaniach związanych z AI
- O sztucznej inteligencji
Szkolenia
- Szkolenie pt. "Edukacja etyczna wzbogacająca życie"
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT:
2. Szkolenie pt. "Studium przypadku w kształceniu etycznym"
3. Szkolenie pt. "Negocjacje i mediacje w nauczaniu etyki"
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT:
https://www.youtube.com/watch?v=98656qxK9dQ&t=1s
4. Szkolenie pt. "Suicydologia dla nauczycieli"
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT:
https://www.youtube.com/watch?v=5MzIUOVwX1Q
5. Szkolenie pt. "Efektywność nauczyciela etyki. Budowanie osobistej wiarygodności"
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT:
https://www.youtube.com/watch?v=Ug84orRsfHs&list=PL2RdbxAZiEAndvQLzL5Q8R_FzEA8GvP8_&index=30
6. Szkolenie pt. "Ignoranta iuris nocet. Spojrzenie na rolę nauczyciela z perspektywy prawa"
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT:
https://www.youtube.com/watch?v=TOu5afyqcNo
7. Szkolenie pt. "Neutralność nauczyciela etyki"
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT:
https://www.youtube.com/watch?v=4v2ADJg3W5g
8. Szkolenie pt. "Jak myśleć krytycznie w sprawach moralnych (i nie tylko)"
Szkolenie można obejrzeć na naszym kanale na YT:
Repozytorium wiedzy
O roli dialogu w etyce nauczycielskiej
Wiedza zakazana jako problem etyczny
Scenariusz warsztatu "O dylematach, przyjaźniach i obietnicach"
O dylematach, przyjaźniach i obietnicach
Przeciw wolności nauki od wartości i o formowaniu umysłu badacza
Mały kurs etyki ulepszania człowieka
Prawy umysł i 5 kodów etycznych