Strona główna Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie
Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie
Tytuł projektu: Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie
Dofinansowanie w ramach: POWR.03.01.00-00-KN44/18 Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (projekt wdrożeniowy)
Okres realizacji projektu: od 2018-10-01 do 2023-09-30
Wartość projektu: 1 652 088, 61 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 1 392 380,28 zł
Celem projektu jest podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.
Cel ten jest realizowany poprzez opracowanie i wdrożenie innowacyjnego, eksperymentalnego programu nauczania w systemie studiów stacjonarnych, jednolitych magisterskich w Akademii Ignatianum w Krakowie.
Wdrożenie eksperymentu jest monitorowane poprzez stałą ewaluację i prowadzenie badań naukowych, których wyniki są publikowane w czasopismach naukowych i upowszechniane na konferencjach międzynarodowych i krajowych.
Tytuł projektu: „Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie”.
Termin realizacji: 1.10.2018 - 30.09.2023
Miejsce realizacji: Wydział Pedagogiczny Akademii Ignatianum w Krakowie, Instytut Nauk o Wychowaniu
Celem projektu jest opracowanie i wdrożenie "Eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej na Akademii Ignatianum w Krakowie", który ma się przyczynić do podniesienia kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa. Na podstawie przeprowadzonego eksperymentu i prowadzonych badań zostanie przygotowany nowy program kształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego w systemie jednolitych studiów magsterskich na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych.
Metodologia badań: W trakcie realizacji eksperymentu będą prowadzone badania diagnostyczno-weryfikacyjne, których celem będzie ocena przez studentów ich własnych kompetencji na różnych poziomach kształcenia. Podczas pięcioletniego procesu kształcenia, po każdym semestrze, prowadzone będą badania moniturujące uzyskiwane efekty przez studentów z poszczególnych przedmiotów. Prowadzone będą również wywiady z nauczycielami akademickimi na temat realizacji programu/projektu, występujących trudności, ale też pozytywnych efektów, które zauważają m.in. w pracy z mniejszymi grupami, dokonania analizy własnych działań w celu wprowadzenia zmian w nowym programie kształcenia nauczycieli.
Opis projektu: Program kształcenia przyszłych nauczycieli powstał w oparciu o dokument "Propozycja nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej" ogłoszony w dniu 31 stycznia 2018 roku przez Zespół przy MNiSW.
W naszym projekcie zwraca się uwagę na:
- spersonalizowanie procesu kształcenia (praca w grupach ośmioosobowych w przypadku nauki języka obcego, posługiwania się TIK, seminarium oraz realizowanych praktyk studenckich, w pozostałych sytuacjach ćwiczenia planowane są w grupach do 14 osób)
- prowadzenie warsztatów rozwoju osobistego i treningu komunikacyjnego
- indywidualne spotkania z elementami tutoringu, przygotowujące do uczenia się przez całe życie, radzenia sobie ze stresem i przeciwdziałaniem wypaleniu zawodowemu
- połączenie wiedzy z praktyką
- wprowadzenie innowacyjnych metod kształcenia nauczycieli (m. in. laboratoryjne, e-learningowe, projektowe, heurystyczne, badania w działaniu)
- zagraniczne rozwiązania w zakresie nauczania matematyki dzieci oraz wspierania rozwoju dzieci w systemie pedagogicznym Montessori
- przygotowanie kandydatów do państwowego egzaminu z języka nowożytnego w celu uzyskania przez uczestników projektu odpowiednich kwalifikacji ustalonych przez Polskie Ramy Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego
- zwiększenie liczby godzin z edukacji muzycznej z możliwością nabycia umiejętności gry na instrumentach szkolnych.
- monitorowanie zmian poprzez prowadzenie badań diagnostyczno-weryfikacyjnych podczas pięcioletniego procesu wdrażania eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Założeniem projektu jest w szczególności podniesienie kompetencji poznawczych, wychowawczo-dydaktycznych, diagnostycznych, innowacyjnych, organizatorskich, społecznych i interpersonalnych oraz umiejętnego posługiwania się i wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w nauce i przyszłej pracy przez studentów przygotowujących się do pracy z dziećmi w przedszkolu i szkole.
Zostanie to osiągnięte poprzez:
- opracowanie i wdrożenie eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w systemie pięcioletnich studiów (3+2)
- realizacja programu na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia w latach 2018/2021
- realizacja programu na studiach drugiego stopnia w latach 2021/2023
- uzyskanie przez uczestników dyplomu licencjackiego do 30. 09. 2021
- uzyskanie przez uczestników dyplomu magisterskiego do 30.09.2023
W ramach projektu wsparciem zostanie objęta młodzież maturalna, w wieku od 17 lat wzwyż, która pozytywnie przejdzie przez proces rekrutacji w roku akademickim 2018/2019 na studia stacjonarne pierwszego stopnia na kierunku pedagogika ze specjalnością pedagogika przedszkolna i edukacja i wczesnoszkolna w AIK. Projekt jest dedykowany do grupy młodych ludzi z całej Polski, którzy chcą uzyskać dyplom magisterski oraz uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkolnego lub edukacji wczesnoszkolnej.
Zmiany w projekcie
W związku z § 8 ust. 1 pkt 9, § 39 ust. 1 oraz § 48 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. poz. 1861, ze zm.) dotyczącego prowadzenia studiów jednolitych magisterskich dla nauczycieli przedszkoli i klas I-III na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna projekt został przeniesiony z kierunku Pedagogika na kierunek Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna w roku akademickim 2019/2020
Zakładane efekty zostaną osiągnięte poprzez:
- dostosowanie eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej do systemu studiów jednolitych magisterskich
- zatwierdzenie nowego programu - 09. 2020
- przeniesienie uczestników projektu z systemu studiów 3+2 na system studiów jednolitych - 1.10. 2020
- realizacja studiów jednolitych - 2018/2023
- rekrutacja uzupełniająca na rok akademicki 2020/2021 na siódmy semestr
- uzyskanie przez uczestników dyplomu licencjackiego, którzy zgłosili chęć zakończenia projektu - do 30.09.2021
- uzyskanie przez uczestników dyplomu magisterskiego - do 30.09. 2023
Zaplanowane zadania
Zadanie 1 - Opracowanie "Eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej na Akademii Ignatianum w Krakowie"
poz. 1. zakup laptopów do pracowni metodycznej
poz. 2. zakup projektora multimedialnego
poz. 3. zakup ekranu projekcyjnego do sali metodycznej
poz. 4. zakup kamery do sali metodycznej
poz. 5-7. zakup oprogramowania do tablicy interaktywnej
poz. 8 zakup instrumentów perkusyjnych Orffa
Zadanie 2 - Wdrożenie programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej na stacjonarnych studiach pierwszego stopnia
poz. 9-21 - wynagrodzenia dla pracowników naukowo-dydaktycznych za prowadzenie zajęć oraz dla opiekunów praktyk
Zadanie 3 - Wdrożenie programu kształcenia nauczycieli na studiach stacjonarnych drugiego stopnia
poz. 22 - 30 wynagrodzenia dla pracowników naukowo-dydaktycznych za prowadzenie zajęć oraz dla opiekunów praktyk
1. Badania pilotażowe
Założeniem "Eksperymentalnego programu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie" jest w szczególności podniesienie kompetencji poznawczych, wychowawczo-dydaktycznych, diagnostycznych, innowacyjnych, organizatorskich, społecznych i interpersonalnych oraz umiejętnego posługiwania się i wykorzystywania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w nauce i przyszłej pracy nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. Kompetencje te są przedmiotem badań. W trakcie realizacji eksperymentu przeprowadzono badania diagnostyczno-weryfikacyjne wśród studentów drugiego roku studiów niestacjonarnych i stacjonarnych kierunku pedagogika ze specjalnością edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna oraz studentów pierwszego roku realizujących eksperyment. Celem była ocena własnych kompetencji nauczycielskich i porównanie efektów między dwoma grupami na początku ich procesu kształcenia i przygotowania do zawodu.
Metodologiczne założenia badań
Badania zostały przeprowadzone na początku czerwca 2019 roku. Wprowadzone zmiany w eksperymentalnym programie kształcenia nauczycieli przedszkola i klas I-III pozwaliły na przeprowadzenie badań wśród studentów z dwóch różnych roczników, bowiem treści realizowane na pierwszym roku (grupa eksperymentalna) i na drugim roku są w pewnym stopniu porównywalne.
Problematyka badawcza:
- Jak badani studenci oceniają swoje kluczowe kompetencje, które rozwijali w szkole podstawowej i średniej?
- Jak oceniają swoje aktualne kompetencje nauczycielskie?
- Czy między uzyskanymi wynikami w trzech badanych grupach występują statystycznie istotne różnice?
W celu zgromadzenia wyników badań zastosowano metodę ankiety ze skalowaniem oraz dla porównania wyników w dwóch niezależnych grupach Test U Manna-Whitneya.
Wnioski z badań
Badania porównawcze wykazały tylko w niektórych ocenach kompetencji nauczycielskich różnice statystycznie istotne. Wystąpiły one zarówno między studentami realizującymi ten sam program, jak i między studentami z grupy eksperymentalnej i studentami z drugiego roku. W związku z tym, że w ocenach pozostałych kompetencji nie zaszły istotne statystycznie różnice, można stwierdzić, że realizowany nowy program spełnia swoje założenia już na tym etapie. Należy też zwrócić uwagę na dalsze utrwalanie kompetencji metodycznych, diagnostycznych, komunikacyjno-społecznych i organizatorskich wszystkich studentów.
Kompetencje praktyczne i interpersonalne muszą być wspierane działaniem w praktyce, co obrazują wyniki wskazujące istotne różnice między studentami drugiego roku studiów niestacjonarnych i stacjonarnych. Badania potwierdzają słuszność rozpoczęcia odbywania praktyk już na pierwszym roku studiów. Zwiększenie liczby godzin przewidzianych na praktyki, bez integracji z innymi przedmiotami realizowanymi na uczelni, nie przyniesie oczekiwanych efektów. Studenci pierwszego i drugiego roku studiów stacjonarnych gorzej ocenili swoje kompetencje w zakresie intepretowania pracy nauczyciela, oceny jego dobrego i złego podejścia do dzieci, co może potwierdzać potrzebę omawiania praktyk i dzielenia się zgromadzonymi doświadczeniami z nauczycielami akademickimi.
W celu stworzenia modelu kształtowania kompetencji nauczycieli edukacji elementarnej należy w dalszym ciągu monitorować zakładane efekty i wspólnie ze studentami i nauczycielami współpracującymi z Akademią Ignatianum modyfikować i zintensyfikować działania na rzecz poprawienia jakości pracy.
Wyniki badań zostały opublikowane: Surma, B. (2019). Kształtowanie kluczowych kompetencji nauczycieli edukacji elementarnej – raport z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 14(2(52), 93-104. https://doi.org/10.35765/eetp.2019.1452.06
2. Badania analityczno-porównawcze: Impelementacja modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkonlnej
Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce na przestrzeni ostatnich kilku lat zmienia system i standardy kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej. Od opublikowania w 2019 roku „Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela” (Dz.U. 2019 poz. 1450), zaczęto wprowadzać zmiany, które obejmują przeniesienie procesu kształcenia nauczycieli z systemu dwuetapowego na system jednolitych studiów magisterskich. Zmiany w systemie kształcenia zostały poprzedzone opracowaniem modelu kształcenia oraz wdrażaniem programów w ramach projektów dofinansowanych ze środków europejskich.
Celem przeprowadzonych badań było przybliżenie i ocena założeń „Propozycji modelu kształcenia nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych” (z roku 2018) na przykładzie implementacji projektu zatytułowanego „Eksperymentalny program kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Akademii Ignatianum w Krakowie” oraz wskazanie istotnych różnic między wstępnymi założeniami, które obecnie są wdrażane w formie eksperymentu na kilku uczelniach, a obowiązującymi od 2019 roku ministerialnymi wytycznymi.
Badania dotyczyły porównania zapisów w rozporządzeniu ministra nauki i szkolnictwa wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z "Propozycją modelu kształcenia nauczycilei przedszkolnych i wczesnoszkolnych" i wskazanie istotnych różnic między wstępnymi założeniami, które obecnie są wdrażane w formie eksperymentu na kilku uczelniach, a obowiązującymi od 2019 roku ministerialnymi wytycznymi. Przykładem takiego eksperymentu jest projekt realizowany przez AIK.
Problematyka badawcza oscylowała wokół pytań:
- Jakie są przyczyny zmian w systemie kształcenia nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych?
- Jakie są założenia nowego modelu kształcenia nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych?
- Jakie są wstępne efekty wdrażanego "Eksperymentalnego programu kształcenia..." w Akademii Ignatianum w Krakowie?
- Jakie są różnice między propozycją modelu a standardami kształćenia nauczycieli?
Wnioski
Różnice występujące w rozporządzeniu, dotyczące zapisów efektów, są korzystne dla organizacji procesu kształcenia. Uszczegółowienie i przyporządkowanie efektów do konkretnych przedmiotów przyczyni się do ujednolicenia przygotowania nauczy-cieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych w całej Polsce. W propozycji modelu kształ-cenia istniała dowolność w planowaniu zajęć i realizacji efektów kształcenia, czasami wymagania w stosunku do wskazanych przedmiotów nie można było połączyć z efektami kształcenia. W rozporządzeniu zostało to poprawione.
Okrojenie liczby godzin i mniejsza dotacja na prowadzenie studiów są dużym wyzwaniem dla uczelni. Utrzymanie wysokiej jakości kształcenia bez możliwości pracy w małych grupach i w mniejszym wymiarze godzin przeznaczonych na poszczególne przedmioty będzie wymagało większego nakładu pracy bezkontaktowej studentów.
Wyniki badań zostały opublikowane: Surma, B. (2021). Implementacja modelu kształcenia nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej w Polsce. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 16(2(60), 77-88. https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1660.06
3. Badania jakości kształcenia: Emotional and Social Competencies and Their Relationship to the Professional Competencies of Future Preschool and Early Childhood Education Teachers
Research objectives and problem: Preparing to become a preschool and early childhood education teacher requires five years of academic training and many years of self-education. Success in the profession is not only ensured by strong academic performance and achievement of educational goals, but also by the development of emotional and social competencies, which are closely tied to professional competence. The goal of the study was to identify the relationships between emotional intelligence, social competence, and the self-assessment of professional competence among future preschool and early childhood education teachers.
Research methods: The study utilized the Popular Questionnaire of Emotional Intelligence (PKIE) by Jaworowska, Matczak, Ciechanowicz, Stańczak, and Zalewska, the PROKOS questionnaire by Matczak and Martowska, and an in-house modified version of the Self-Assessment of Teacher Competence survey. Fifty-seven women aged 23 to 48 (mean age: 28) participated in the study.
Research findings and their impact on the development of educational sciences: The findings confirmed a significant relationship between the studied variables. Higher levels of emotional intelligence and social competence correlated with higher self-assessments of professional competence.
Conclusions and recommendations: Emotional and social competencies are strongly associated with readiness for the teaching profession in preschool and early childhood education. These results point out the need for incorporating courses on emotional and social competencies into academic training programs for pedagogical faculties.
Badania opublikowano: Twardowska-Staszek, E., Surma, B., & Rostek, I. (2024). Emotional and Social Competencies and Their Relationship to the Professional Competencies of Future Preschool and Early Childhood Education Teachers. Multidisciplinary Journal of School Education, 13(2 (26), 41-64. https://doi.org/10.35765/mjse.2024.1326/02
4. Badania jakości kształcenia: Porównanie kompetencji zawodowych osób przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w ramach różnych form studiów
Reforma szkolnictwa wyższego, a zwłaszcza kierunków nauczycielskich w ostatnich latach wprowadziła istotne zmiany, których celem było podniesienie jakości przygotowania zawodowego i zdobycie niezbędnych kompetencji i kwalifikacji nauczycielskich. W artykule przedstawiono wyniki badań na temat samooceny kompetencji zawodowych, przeprowadzonych wśród studentek jednolitych studiów stacjonarnych i niestacjonarnych studiów drugiego stopnia.
Cel badań: Celem badań było porównanie samooceny kompetencji zawodowych osób przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej w ramach różnych form studiów.
Metoda badań: W badaniach wykorzystano Popularny Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej (PKIE), Kwestionariusz PROKOS, kwestionariusz ankiety Samooceny Kompetencji Nauczycielskich oraz autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki: Badania przeprowadzone wśród studentek, kończących studia z pedagogiki i pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej nie wykazały statystycznie istotnych różnic w zakresie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych. Statystycznie istotne różnice wystąpiły tylko w dwóch przypadkach w zakresie oceny własnych kompetencji nauczycielskich (współpraca z rodzicami i wiedza zakresu nauczania matematyki).
Wnioski: W celu zmniejszenia różnic w ocenie kompetencji merytorycznych z przedmiotów ścisłych należy bardziej angażować studentów/ki w pozaformalne aktywności dokształcania, a w ramach praktyk uwzględnić konieczność rozwijania kompetencji współpracy z rodziną szczególnie ze studentami studiów stacjonarnych.
Introduction: The reform of higher education and especially of teaching faculties in recent years has introduced significant changes aimed at improving the quality of professional preparation and acquiring the necessary teaching competencies and qualifications. This article presents the results of a study on the self-assessment of professional competence, conducted among female students of different forms of study .
Research Aim: The purpose of the study was to compare the self-assessment of professional competence of students preparing to practice as a teacher of preschool and early childhood education in different forms of study.
Research Method: The research used the Popular Questionnaire of Emotional Intelligence (PKIE), the PROKOS Questionnaire, the Self-Evaluation of Teaching Competencies survey questionnaire and general survey questionnaire.
Results: The study of female students, graduating in pedagogy and preschool and early childhood education, showed no statistically significant differences in soft skills: emotional intelligence and social competence. Statistically significant differences occurred only in two cases in self-assessment of teaching competencies (cooperation with parents and knowledge of the field of mathematics teaching).
Conclusions: In order to reduce the differences in the assessment of competencies in science subjects, it is necessary to involve students/teachers more in non-formal further education activities, as well as in the framework of internships to take into account the need to develop the competence of cooperation with families, especially with full-time students.
Wyniki badań zostały opublikowane: Surma, B., Rostek, I., & Twardowska-Staszek, E. (2024). Comparison of Professional Competencies of Students Preparing for the Profession of Preschool and Early Childhood Education Teacher Under Different Forms of Study. Lublin Pedagogical Journal, 43(3), 101-117. doi:http://dx.doi.org/10.17951/lrp.2024.43.3.101-117