Strona główna Relacja z Konferencji Naukowo-Dydaktycznej pt. „Inaczej, czyli jak? O alternatywnej edukacji, która sprzyja relacji”.
Relacja z Konferencji Naukowo-Dydaktycznej pt. „Inaczej, czyli jak? O alternatywnej edukacji, która sprzyja relacji”.
W dniu 17.02.2024 w siedzibie Uniwersytetu Ignatianum w Krakowie odbyła się Konferencja Naukowo–Dydaktyczna dla nauczycieli wychowania przedszkolnego pt. „Inaczej, czyli jak? O alternatywnej edukacji, która sprzyja relacji”. Współorganizatorami wydarzenia: byli Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Fundacja Ignatianum oraz Koło Naukowe Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej UIK Sagittarius. Patronat nad konferencją objęli: Rektor UIK, dr hab. Tomasz Homa SJ, prof. UIK, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski oraz Małopolska Kurator Oświaty, dr Gabriela Olszowska. Gości powitała Pani Dziekan Wydziału Pedagogicznego dr hab. Anna Królikowska, prof. UIK. Wydarzenie rozpoczęło się od uroczystego podpisania bilateralnej umowy o współpracy pomiędzy MCDN i UIK.
Podpisnie umowy bilateralnej o współpracy między MCDN i UIK, fot. Biuro Promocji
Wykłady wprowadzające wygłosili:
• Dr hab. Jolanta Karbowniczek, prof. UIK, Nauczyciel wychowania przedszkolnego jako refleksyjny praktyk
• Anna Turska, Dyrektor ds Rozwoju Froebel.pl, Edukacja alternatywna - bogactwo metodycznych możliwości na przykładzie koncepcji pedagogicznej F. Froebla
• Dr hab. Barbara Surma, prof. UIK, dr Irena Pulak: Edukacja dla zrównoważonego rozwoju w przedszkolu - na przykładzie projektu Erasmus+ Kids Lab 4 Sustainability
• Dr Dorota Zdybel: Rozwijanie kompetencji STEAM w przedszkolu - czy, jak i dlaczego?
Uczestnicy mogli wybierać z bogatej oferty warsztatów praktycznych prowadzonych nie tylko przez pracowników naszej uczelni, ale też zaproszonych gości, m. in.:
A. Mikroświat makroświata - poznawanie świata przez zmysły - z doświadczeń pedagogiki Marii Montessori (Monika Pawluczuk-Solarz);
B. 100 języków ekspresji, czyli z doświadczeń przedszkoli Reggio Emilia (Karolina Rutkowska);
C. Pedagogika Froeblowska w codzienności przedszkolnej (Ewelina Śliwa);
D. Las woła nas czyli hop w naturę! Pedagogika leśna w wychowaniu przedszkolnym (Magdalena Wójcik);
E. Pochwała myślenia. Warsztat z książką edukacyjną dla dzieci w oparciu o koncepcję Sternberga „Edukacja do mądrości” (dr Beata Kucharska);
F. Praktyczne rozwiązania zajęć rozwijających myślenie krytyczne w wieku przedszkolnym (Monika Mazurek);
G. Dociekania filozoficzne z dziećmi (Krzysztof Kordylewski).
W ramach konferencji odbyło się wydarzenie upowszechniające rezultaty projektu Erasmus+ Kids Lab for Sustainability (Numer grantu: 2021-1-PL01-KA220-SCH-000034345) realizowanego przez Fundację Ignatianum. Warsztaty przeprowadzili pracownicy naszej uczelni: dr Katarzyna Szewczuk i dr Martyna Szczotka). Wyzwania STEAM-owe w edukacji przedszkolnej - model inżynieryjny NASA) oraz dr Irena Pulak i dr Dorota Zdybel (Rozwijanie myślenia naukowego w przedszkolu - na przykładzie projektu Kids Lab 4 Sustainability).
Bardzo cieszymy się z tak licznej obecności studentów i nauczycieli. Mamy nadzieję na owocną współpracę
z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli!
Dr Dorota Zdybel