Strona główna Relacja z warsztatów dla nauczycieli „Edukacja STEM w przedszkolnej kuchni”


24.06.2021

Relacja z warsztatów dla nauczycieli „Edukacja STEM w przedszkolnej kuchni”


12 czerwca 2021 roku w ramach realizacji projektu „Kitchen Lab for Kids” miało miejsce wydarzenie upowszechniające rezultaty pracy intelektualnej, które przybrało formę warsztatów dla nauczycieli, studentów i rodziców (program warsztatów).

 

Niepubliczne Przedszkole „Radosna Chatka” w Krakowie przy ul. Ułanów udostępniło nam piękny ogród, w którym mogliśmy poznać założenia edukacji STEM, na których opiera się KLab4Kids. Podczas warsztatów zaprezentowałyśmy scenariusze zajęć dla dzieci, które w pierwszym etapie realizacji projektu zostały wybrane i opracowane przez międzynarodowe zespoły z Irlandii (DCU) Włoch (LUMSA i FPM), Hiszpanii (UIC) oraz  Polski (AIK) (zasoby). Następnie były testowane przez społeczność uczących się. Wybrane scenariusze były oceniane przez studentów z czterech krajów, a następnie ich zadaniem było przygotowanie nowych scenariuszy.

Video

 

W pierwszej części warsztatów uczestnicy mieli okazję:

 

- sprawdzić: Czy olej może zatonąć? 

- zaplanować własną „lodówkę” w celu powstrzymania topnienia się kostek lodu 

 

- odpowiedzieć na pytanie czy ciała stałe mogą mieć cechy ciał ciekłych na przykładzie „Naukowych herbatników” 

 W naszych warsztatach brały udział też dzieci, zatem można było od razu sprawdzić czy nasze propozycje zajęć można przeprowadzić w przedszkolu.

- doświadczyć, że niektóre ciecze zachowują się jak ciała stałe i równocześnie jak ciecze 

 

Ta część warsztatów była oparta na doświadczeniach STEM.

Druga część natomiast koncentrowała się na wyzwaniach, również STEM-owych.

Naszym pierwszym wyzwaniem było zbudowanie konstrukcji z żelków i wykałaczek, która miała być na tyle solidna, aby nie ugięła się pod książką. To wyzwanie nie tylko było smaczne i słodkie, ale trudne.

Wymagało myślenia i wytrwałości w pokonywaniu trudności i niepowodzeń. Wyzwalało też radość i satysfakcję. Link do scenariusza

 

Kolejnym wyzwaniem było skonstruowanie wieży ze spaghetti, ale tym razem zadanie polegało na rywalizacji pomiędzy zespołami. Wieża miała być najwyższa i miała utrzymać piankę na swoim wierzchołku przynajmniej przez trzy sekundy.  Link do zasobu 

 

Z gofrów budowaliśmy domki, a potem konsumowaliśmy, link do zasobu 

 

Wszystkim smakowało i cieszyło oko!

Najtrudniejszym wyzwaniem było zbudowanie konstrukcji, która miała zabezpieczyć jajko przed jego rozbiciem z materiałów, które były dostępne w najbliższym otoczeniu (gałązki, sznurek, taśma klejąca, rurki i inne. Testem sprawdzającym prawidłowo wykonanego zadania było upuszczenie jajka na chodnik tak, aby się nie rozbiło. Link do zasobu

Jak myślicie udało się? Efekty tego wyzwania, ale też innych będą sukcesywnie publikowane na FB projektu. Zaglądajcie i polubcie nasze działania.

Bawiliśmy się też w małego chemika. Sprawdzaliśmy czy roztwory w butelkach są zasadowe, kwaśne czy obojętne. Do tego wyzwania wykorzystaliśmy sok z buraka, sok z czerwonej kapusty i sok z czarnej porzeczki. Porównywaliśmy efekty. Link do zasobu 

 

Wszystkie pozostałe scenariusze, aktywności zamieszczone na stronie projektu można połączyć w tak zwaną ścieżkę edukacyjną, nad którą obecnie pracujemy. Jest to ostatnie nasze zadanie projektowe.

Przykładem takiej ścieżki może być temat: Jak zostać inżynierem? Wyzwania prezentowane podczas warsztatów były przykładem rozwijania różnych umiejętności inżynieryjno-technologicznych. Pozostałe wchodzą w skład ścieżki: Stany skupienia.

Na koniec chciałam bardzo podziękować:

- polskiemu zespołowi w składzie: dr Irena Pulak, dr Irmina Rostek, dr Maryna Szczotka, dr Katarzyna Szewczuk, dr Dorota Zdybel za pomoc w przygotowaniu i przeprowadzeniu warsztatów.

- Dyrekcji Niepublicznego Przedszkola „RADOSNA CHATKA” za wyrażenie zgody na zorganizowanie warsztatów na terenie ich placówki.

- Nauczycielom z krakowskich przedszkoli w tym z:

·       Niepublicznego Przedszkola „Radosna Chatka”;

·       Przedszkola i żłobka ,,Radosne Skrzaty";

·       Niepublicznego Przedszkola Montessori "Małymi Kroczkami";

·       Przedszkola Integracyjnego Montessori

oraz

·       Samorządowego Przedszkola ,,Akademia Przedszkolaka" z Wysiołka Luborzyckiego;

·       Przedszkola Samorządowego z Jurgowa;

·       Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola ,, Iskierka" z Warszawy;

·       Przedszkola Miejskiego nr 10 z Jaworzna.

- Studentkom z Akademii Ignatianum w Krakowie i dzieciom jednej z pań, którzy mimo licznych obowiązków wzięli udział w warsztatach.

 

 

Bardzo dziękuję

Dr hab. Barbara Surma, prof. AIK

Koordynator projektu Kitchen Lab for Kids

Zdjęcia: dr Martyna Szczotka