Instytut Nauk o Wychowaniu

Oferowane kierunki studiów w Instytucie Nauk o Wychowaniu:

Logopedia

Studia jednolite magisterskie, profil ogólnoakademicki. 

 

Absolwent 5-letnich studiów magisterskich na kierunku Logopedia uzyskuje gruntowne przygotowanie teoretyczne i praktyczne do prowadzenia diagnozy i terapii osób z szerokim wachlarzem zaburzeń komunikacyjnych i językowych, w tym mowy oraz podejmowania działań profilaktycznych w zakresie wad i zaburzeń mowy u pacjentów w przedziale wiekowym od małego dziecka (wczesna interwencja terapeutyczna) po seniora (gerontologopedia). Ponadto, z uwagi na specyfikę treści programowych, zyskuje gruntowną znajomość charakterystyki poszczególnych niepełnosprawności (w tym zwłaszcza słuchowej, intelektualnej, ze spektrum autyzmu oraz o charakterze sprzężonym), co pogłębia jego kompetencje związane z pracą z pacjentem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Możliwości zatrudienia:
Absolwent kierunku logopedia uzyskuje uprawnienia i posiada pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu logopedy i nauczyciela logopedy w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń kompetencji językowej i komunikacyjnej człowieka na różnych etapach rozwoju.
Absolwenci mogą być zatrudnieni:

 

  • w placówkach edukacyjno-wychowawczych przedszkolnych i szkolnych kształcenia ogólnodostępnego, integracyjnego i specjalnego;
  • w poradniach psychologiczno – pedagogicznych;
  • w ośrodkach wczesnego wspomagana rozwoju;
  • w placówkach ochrony zdrowia różnego typu;
  • w placówkach kulturalnych i innych zatrudniających osoby zawodowo posługujące się głosem (np. rozgłośnie radiowe);
  • w prywatnych centrach terapii oraz mogą samodzielnie prowadzić prywatne gabinety logopedyczne.
Pedagogika

Absolwent dysponuje wiedzą pedagogiczną, historyczno-filozoficzną, socjologiczną i psychologiczną niezbędną do rozumienia społeczno-kulturowego kontekstu edukacji i kształtowania własnego rozwoju zawodowego. Posiada umiejętności w zakresie komunikacji społecznej i analizy rzeczywistości edukacyjnej oraz korzystania z warsztatu diagnostycznego. Posługuje się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Charakteryzuje się postawą refleksyjną w postrzeganiu własnej roli zawodowej oraz otwartością na potrzebę doskonalenia kompetencji zawodowych, osobowościowych i społecznych. Absolwent Ignatianum posiada umiejętności osobistej refleksji i autoformacji w duchu pedagogiki ignacjańskiej odwołującej się do doświadczenia, refleksji, działania i oceny własnej aktywności w świetle zdobytej wiedzy. Absolwent uzyskuje przygotowanie pedagogiczne zgodne z rozporządzeniem MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

W systemie stacjonarnym i niestacjonarnm na kierunku pedagogika student może wybrać następujące zakresy kształcenia:

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Studia jednolite magisterskie, stacjonarne i niestacjonarne.

 

Po zakończeniu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej absolwent jest przygotowany do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela. W szczególności: ma wiedzę pedagogiczną, psychologiczną, filozoficzną i aksjologiczną o procesach rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się, dającą podstawę do działań dydaktyczno-wychowawczych na rzecz dobra każdego dziecka (ucznia), w tym udzie-lanie pomocy rodzicom (opiekunom) w wychowaniu dziecka, w poczuciu odpowiedzialności za jego postępy dydaktyczne oraz integralny rozwój; ma szeroką wiedzę ogólną zapewniającą konstruktywne wchodzenie w dialog z dziećmi (uczniami) oraz budzenie zainteresowań różnymi obszarami wiedzy; ma wiedzę z zakresu dydaktyki nauczania zintegrowanego zapewniającą samodzielne przygotowanie, realizację i ewaluację programu nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb i możliwości dzieci (uczniów); potrafi personalizować proces kształcenia i wychowania w zależności od zdiagnozowanych zróżnicowanych potrzeb i możliwości dzieci (uczniów) oraz wykorzystywania w kreowanych sytuacjach edukacyjnych potocznej wiedzy dziecka (ucznia); ma kompetencje niezbędne do systematycznego doskonalenia jakości własnej pracy, w szczególności skutecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych; ma kompetencje komunikacyjne i umiejętności współpracy umożliwiające skuteczne współdziałanie ze wszystkimi osobami zaangażowanymi w prowadzoną działalność edukacyjną, w tym z innymi nauczycielami i specjalistami; jest aktywny społecznie, angażuje się w działania kulturotwórcze jako lider lub uczestnik;  charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawą prospołeczną i poczuciem odpowiedzialności za własny rozwój zawodowy, integralny rozwój uczniów i podejmowane działania pedagogiczne.

Możliwości zatrudnienia:

 

Absolwenci mogą być zatrudnieni jako nauczyciele w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych i klasach I – III szkoły podstawowej oraz jako wychowawcy w świetlicach szkolnych.